דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לבחור נכון נותן שירות? 

מאת    [ 28/08/2009 ]

מילים במאמר: 1491   [ נצפה 2548 פעמים ]

 

למען היושר והגילוי הנאות, מעט מילים מקדימות על עצמי.

שמי ענת. אני עוסקת בהקמת אתרים, כלומר אני המתכנתת. אני לא גרפיקאית ולא פלאשיסטית, לכן אני עוסקת בתחום התכנותי בלבד. אבל בעצם, נכון יותר לאמר שאני "הלב" ו"המח" בכל אתר שאני מעורבת בבנייתו. בכתבה נוספת אתאר ואסביר מי הגורמים המעורבים ביצירת אתר אינטרנט, ואסביר מדוע המתכנת הוא הגורם המרכזי.

אני חדשה מאוד בשוק. נכון ליום כתיבת המאמר יש לי להציג אך ורק שלושה אתרים.

האתר שלי - בו גם ניתן לראות את תוצאות עבודתי, וגם לקרא מה אני מציעה ודרכו לפנות ולהזמין את שירותי.

אתר של לקוח - עבודה בשיתוף פעולה מלא בין הלקוח לביני, נסתיימה מהר הרבה יותר מכפי שצפיתי.

אתר שיצירתו נקטעה באיבה - שיתוף פעולה לא מוצלח בין הלקוחה לביני, התוצר אתר שדורש מעט מאוד שיפור ויכול להיות נפלא, נכון להיום הוא די בינוני. מה שמוכיח את שבכל מקרה גם ללקוח תפקיד משמעותי בהקמת אתר איכותי, ועל כך בכתבה נפרדת.

נתחיל באיפיון הלקוחות וצרכיהם.

אז לפי אילו קריטריונים נוכל למיין את סוגי הלקוחות?

ניתן לשים כל לקוח על כל אחד מהרצפים הבאים:

שתקציבם דל מאוד                                                                  ללא מגבלת תקציב

 

 

עסק קטן או אדם פרטי                                                             עסק גדול מאוד

   

 

רוצה להיות מאוד מעורב                                                           לא רוצה להיות     

                                                                                          מעורב כלל

 

ברור לכל, שככל שתקציבו של הלקוח דל יותר הוא יחפש נותן שירות שידרוש ממנו הוצאה מינימלית. בעוד שככל שהוא פחות מוגבל תקציבית נושא המחיר יעניין אותו פחות.

אם מדובר באדם פרטי או בעסק קטן, הוא לא אמור לחפש מוצר יותר מידי איכותי, כי מוצר כזה יאפשר לו הרבה מעבר לצרכיו האמיתיים. נשווה זאת למוצר מוכר, הטלפון הסלולרי. נכון להיום כל מכשיר מציע הרבה יותר פונקציות מאשר היו בעבר. האם כל הלקוחות זקוקים לכל התוספות הללו? לקוחות רבים מאוד עדיין רוצים מכשיר שישמש להם רק לשיחות טלפוניות רגילות, ולכל היותר גם לשליחת SMS ולצלם מעט תמונות באיכות בינונית. אם לקוח כזה ירכוש מכשיר פשוט ככל שניתן להשיג, התועלת עבורו תהייה רבה הרבה יותר מאשר אם ירכוש מכשיר מאוד משוכלל. לעומת זאת, אם הלקוח הוא למשל עיתונאי, ככל שהמכשיר משוכלל יותר הוא יהיה טוב יותר עבורו, ולא נכון יהיה לו להסתפק במכשיר פשוט. אותו דבר גם בתחום אתרי האינטרנט. הלקוח צריך להכיר היטב את צרכיו ולבקש אתר באיכות שנכונה עבורו, ולא אתר ברמה נמוכה מידי או גבוהה מידי.

ככל שהלקוח מבקש להיות יותר מעורב בתהליך בניית האתר, עליו לחפש ספק שירות שזמין יותר לקשר צפוף. לקוח שמעוניין פחות להיות מעורב, צריך למצוא ספק שירות שהקשר אתו יהיה פחות, ושניתן יהיה לצפות לקבל ממנו עבודה שתדרוש מינימום תיקונים.

כעת נזהה את נותני השירות.

כפי שערכנו מיון של הלקוחות, כך ניתן למיין את נותני השירות.

ניתן לשים כל ספק על כל אחד מהרצפים הבאים:

דורש מחירים נמוכים                                                      דורש מחירים גבוהים מאוד   

 

חדש מאוד                                                                                               ותיק

 

 

עסק קטן או אפילו                                                                                   עסק גדול מאוד

של איש אחד

   

 

 

כשספק דורש מחירים מאוד גבוהים, חובה על הלקוח לוודא אם אכן המחירים הללו מוצדקים. האמנם התוצר הוא באיכות כזאת שאכן מצדיקה לשלם כל כך הרבה? האם לספק יש מוניטין כזה, שדי בכך שידעו שהוא שנתן לך את השירות זה כבר יהיה מקדם עבורך? מה בעצם הערך המוסף שמקנה לך עבודה עם ספק כזה? האמנם  קיים ערך מוסף כזה? במקרים מסוימים תגלה שאכן מוצדק לשלם יותר, כי ביחס עלות/תועלת אתה מרוויח מעבודה עם נותן שירות "יקרן", אבל במקרים רבים אחרים תגלה שאין כל הצדקה לשלם כל כך הרבה.

מה לגבי ספק שמבקש מחירים מאוד נמוכים? באופן אוטומטי עולה החשד שאחד כזה הוא פשוט גרוע בתחומו, ושפניה אליו תצא בסופו של דבר "מה שבזול הוא ביוקר". אבל במקרים רבים זה רק מיתוס. יכולות להיות סיבות רבות לכך שספק יציע את שירותיו במחירים מאוד נמוכים. כל זמן שהמחירים הללו עדיין מותירים לו לפחות מעט רווח וכסף שיכנס לחשבון הבנק שלו, יתכן שהסיבות חיוביות. אם לעומת זאת המחירים הם מחירי הפסד, זה בהחלט לא ספק שרצוי לפנות לשירותיו.

אילו סיבות חיוביות יכולות להיות לספק שירות, שבשל הוא יציע מחירים נמוכים?


    •  יתכן שהוא פשוט אדם שמסתפק במועט - כל רצונו לקיים את העסק ברווח סביר, לקיים את עצמו ולקיים את משפחתו ברווחה סבירה ובמידה סבירה של דאגה לעתיד, אבל אינו מחפש לצבור יותר מידי כספים בבנק רק לשם צבירה. הוא אדם ללא "עיניים גדולות", ורוצה בעבודתו גם לסייע ללקוח הפוטנציאלי. הוא מבין שלמרבית הלקוחות בפוטנציה אין תקציב נפוח, וצריך גם להתחשב בצרכי הלקוח.
    •  יתכן שהוא בראשית דרכו המקצועית - וזו דרכו להשיג לקוחות ראשונים, ובהמשך הוא יעלה את מחיריו בקצב סביר, ככל שיצבור ותק ומוניטין
    •  יתכן שהוא רוצה לפנות לפלח שוק שהחברים בו דלים בתקציב ומעדיף להשיג מספר לקוחות משם ולא אחד יחיד בעל תקציב נפוח יותר
    •  תיתכנה עוד סיבות, אבל אלו העיקריות

כאשר הלקוח עומד בפני הבחירה בין ספק שירות ותיק ובעל מוניטין לבין ספק שהוא חדש בשוק, האמנם תמיד נכון לו לבחור בותיק?

מה משמעות הדבר שלספק השירות יש הרבה ותק ומוניטין? שני הדברים קשורים זה בזה והם בהחלט יכולים להצביע על הרבה ניסיון, על ידע רב ועל עבודה ברמה מאוד גבוהה. אבל האם אין לספק הותיק גם חסרונות? ברור שיש, ולא מעט.


    •  על הספק הזה כבר שמעו רבים, ורבים עומדים אצלו בתור כדי שהוא יבצע עבודה עבורם. זה עלול לגרור שהוא יקבע לעצמו בין הלקוחות סדר עדיפויות, ואתר שספק אחר היה משלים לך תוך שבועיים עד שלושה, בנייתו תימשך אצל הספק הזה חודשיים ויותר (כמובן אם תהייה מהלקוחות המועדפים, אז אותה עבודה אצל הספק הותיק יכולה להסתיים אפילו תוך שבוע).
    •  יגיע שלב בו הספק הותיק יהיה כל כך מוצף בעבודות, שהוא יבחר באחת משתי אסטרטגיות: או שהוא יבקש מחירים מידי גבוהים (גם לטעמו האישי) במטרה לנפות כך לקוחות, או שאת חלק מהעבודות הוא יעביר למישהו אחר (ולך אין כל כך שליטה למי).
    •  הספק הותיק לא תמיד יתייחס אישית לכל לקוח ולכל אתר

על כל החסרונות הללו של הספק הותיק יכול הספק החדש לתת מענה. אצלו התור קצר בהרבה, ואם הוא אכן יודע את עבודתו, הוא יכול לבצעה בקצב סביר בהחלט. המחירים שלו יהיו ברמה הגיונית ומותאמת יותר לצרכיך האמיתיים. הקשר ביניכם יהיה קרוב ואישי יותר ועוד ... אבל חשוב מכל - היות שהוא בראשית דרכו, ומחפש ליצור לעצמו שם, הוא ישתדל יותר ליצור עבורך אתר טוב.

נכון, לפעמים לספק החדש יחסר מעט ידע שיש לספק הותיק. לעתים הידע החסר הזה יכול בהחלט להשפיע על איכות האתר. אבל הספק החדש, אם הוא אכן טוב, יהיה כן אתך, וברגע שיתקל בבעיה יציג אותה בפניך. יאמר לך אילו פתרונות הוא יכול להציע מיידי, וגם יאמר לך שעליו לחקור רק מעט (וזו אכן המציאות) ולמצוא מענה לבעיה. עליך יהיה רק לבחור בין לעשות את אחד הפתרונות שנותן מענה חלקי, או להמתין מעט שהספק ימצא את התשובה הטובה יותר ויעשה אותה. האתר בו לא הגעתי לעמק השווה עם הלקוחה הוא דוגמא לאתר שבבנייתו נוצרה בעיה שכזאת. הלקוחה לא הייתה מוכנה לאף אחת מהאפשרויות, לכן הקשר ביננו נותק. מיד לאחר שהקשר נותק התחלתי לחקור בנושא, ויומיים אחרי כבר היה לי מענה מושלם לבעיה. לכן, אם הלקוח סבלני וסובלני, הוא ישיג עבודה טובה מאוד מספק שירות חדש, במחיר נמוך בהרבה מאשר מספק ותיק, ואף יפיק יותר תועלת ויחס אישי.

כפי שציינתי, הבדל נוסף יש בין ספק שהוא עסק של אדם יחיד או עסק קטן לבין עסק רב עובדים. סביר להניח שבעסק הגדול יהיו יותר אנשים שכל אחד מתמחה בתחום אחר, ובעסק הקטן לעתים יחסר ידע בתחום רלוונטי (למשל לי חסר ידע בתחום הגרפיקה ובתחום קידום האתרים). אלא שהעסק הגדול, מעסיק את כל עובדיו כל הזמן, והוא חייב לשלם לכולם את משכורותיהם כל חודש. דבר זה מגדיל מאוד את הוצאותיו השוטפות, לכן הוא ינסה לפתות אותך לרכוש שירותים להם אינך זקוק באמת. לעומת זאת, עסק קטן מתמחה במקטע מסוים של העבודה. במקרים מסוימים זה כל מה שהלקוח נזקק לו. במקרה שיש צורך גם בבעלי התמחויות נוספות, לבעל העסק יש כבר קשרי שיתוף פעולה, והוא נעזר בהם, וכל אחד מקבל את שכרו רק בהקשר לעבודה שביצע בפועל. מה שמקטין את המחיר ללקוח בלי להקטין את הרווחים לספק או לספקים.

 

מכאן המסקנה.

מכל האמור לעיל ניתן להסיק שאם אתה לקוח ללא הגבלה תקציבית, חשובה לך האיכות של ממש כל פסיק קטן באתר ומנגד אינך רוצה להיות מעורב מידי בתהליך יצירת האתר, במקרה כזה עדיף לך לפנות לעסק גדול (חברה למשל) שתקים לך את האתר, ועליך להיות מוכן לשלם סכום מאוד מאוד גבוה.

אבל ... אם אתה כן מאלה שצריכים לנהל במחשבה את הוצאותיהם, אתה רוצה איכות, אבל מוכן להתפשר בדברים פעוטים, או שאולי ברצונך להיות יותר מעורב בתהליך הבנייה. אם אתה רוצה לשלם רק על מה שאתה מקבל, ולא על שום דבר אחר. ספק שהוא עסק קטן, או אפילו אדם יחיד, גם אם הוא ממש רק בראשית דרכו יכול להציע לך את הפתרון העדיף עבורך.

 

והערת אגב - מדוע לא להקים בעצמך אתר בשרת חינמי

ספק זול וטוב יכול להקנות לך במחיר נמוך אתר שהתועלות ממנו יקזזו במהרה את הסכום שתשלם לו. אתר שחסרי ידע מקצועי יכולים להקים בחינם ובאופן עצמאי לא מאפשרים פונקציות רבות ושונות שמקים אתרים מקצועי יכול בקלות ליצור עבורך.

אתר חינמי בבנייה עצמית יכול רק להוות פתרון ביניים למי שתקציבם דל מידי, רצוי שאתר כזה לא ישמש אותך לזמן רב מידי, אבל הוא כן יכול להוות הכוונה למקים האתרים ולמעצב כדי להבין בדיוק מה אתה רוצה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב